søndag 18. oktober 2009

Den store innsamlingsdagen

Ukens søndagstur gikk, uoriginalt nok, rundt Sognsvann i dag. Det var en fantastisk dag, med flott høstvær og tett av folk. Dette var også dagen for årets innsamlingsaksjon, og jeg var oppsatt på å gi noen penger.

Jeg heier på prosjekter der man setter folk i stand til å fiske selv, fremfor å bare gi dem fisk. Dessuten har jeg alltid trodd på at det å øke kvinnenes muligheter og utdanningsnivå er den eneste veien til reell og varig forbedring av samfunn. Care Norge kombinerer disse to prinsippene, og da er det bare å støtte i vei.

Jeg liker også av en eller annen grunn å gi kontanter til slikt, ikke å bruke kort eller ringe anonyme og automatiserte telefontjenester. Kall meg gjerne konservativ. Siden vi var ute og gikk tur, var jeg svakt bekymret for ikke å være hjemme når bøssebærerne ringte på, men så tenkte jeg at det sikkert ville dukke opp muligheter for å gi penger på et sted som Sognsvann der så mye folk er samlet. Og ja, det gjorde det for så vidt...

På vår tur rundt vannet passerte vi faktisk tre primitive salgsboder med innsamlingsformål. Samtlige boder vi møtte, var bemannet av ungdomsskoleelever som samlet inn penger til skoletur. De var pene i tøyet og i godt hold ellers, og samlet altså inn penger til seg selv.

Er det flere enn jeg som synes slikt er ufint, og at disse ungdommene burde ha blitt veiledet til å se seg selv litt utenfra akkurat denne dagen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar