tirsdag 17. februar 2009

Vi ønsker ikke å ansette lærere i skolen

Det tekniske beregningsutvalget la frem en foreløpig rapport mandag 16.2. som viser at lærerne er blant de gruppene som kom dårligst ut i lønnsoppgjøret i fjor. Årslønnsveksten for kommunesektoren er beregnet til 6,5 %, mens gjennomsnittlig økning i skoleverket bare var 5,5%. Det er i og for seg også interessant at min egen lønnsvekst bare var 4,5% - men det er ikke saken nå. Lønnsvekst er bare et symptom, spørsmålet er hva som er den underliggende sykdommen:

Hva er problemet med lærere, hvorfor blir de ikke satt mer pris på?

Én side av saken er antakelig at vi er så mange. Selv en liten lønnsendring vil utgjøre mange kroner. En annen side er at det virker som mange mener at lærerutdanningen egentlig bare er noe teoretisk tull, og ikke har noen verdi.

Konsekvensen er at det derfor og innerst inne ikke er viktig med rekruttering, selv om det er vanlig å si noe annet når man blir spurt.

Hvis man ikke trenger å rekruttere lærere, trenger man heller ikke å øke status eller lønn. Det er altså mulig å løse den samme jobben på langt billigere måter enn å bruke dyre lærere. I det siste har vi hørt eksempler på 17-åring som blir ansatt som vikar, ufaglært som setter standpunktkarakterer, og stadig flere ufaglærte både i Oslo og ellers i Norge. I 2008 ser det ut til at antallet lærere med godkjent utdanning økte med bare åtte (8) i hele Norge. Og det er jo trist - men det er ikke slutt med det. I samme periode økte antallet voksentilsatte i skolen med 714 (hvorav 8 altså er lærere, mens 706 ikke er det). Dette stemmer bedre med lovnadene om økt voksentetthet i skolen. Problemet er selvfølgelig at voksentettheten i skolen utbedres med å øke kjøttvekten med 435 ufaglærte og 271 assistenter. Eller, det er kanskje ikke et problem så lenge de er billigst?

Alle disse 714 kunne vært lærere, og de kunne vært rekruttert blant den tredelen av lærerstudentene som faller fra underveis - og kanskje blant de 11.000 yrkesaktive som ikke jobber i skole eller barnehage i dag, men som har fullført lærerutdanning med praksis. Vi får i det minste håpe at noen av disse 706 blir veiledet til å ta relevant utdanning en dag - med god praksis i bunnen.

Lønn er neppe alt, og sammenhengen mellom lønn og kvalitet korrelerer nok ikke 100%. Men, vi oppnår ikke økt lærertetthet på å signalisere allerede fra begynnelsen av at vi egentlig ikke ønsker å ansette lærere i skolen.

Så: Enten ønsker vi å ansette lærere i skolen, eller så ønsker vi det ikke. Så greit er det.

Kanskje det er så enkelt som å si at det er Stortinget og Regjeringen som i idéenes verden ønsker lærere ansatt i skolen, mens kommunene i praksis bare ønsker å bruke minst mulig penger på å lønne flest mulig personer. Pedagogiske perspektiver og didaktiske betraktninger må vike i denne Happy-go-lucky-skolen, og det merker vi alle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar