fredag 13. februar 2009

Åpning og programerklæring

I en verden av synsere om skole og utdanning ble det imperativt for meg å slippe ut dampen et eller annet sted. Selvfølgelig kunne jeg tilbragt tiden i debattinnlegg i aviser, men jeg vil heller ha min egen samling tekster for senere å kunne dokumentere hva jeg har tenkt - og hva andre har provosert meg til å tenke noe om.

Årsaken til at det toppet seg akkurat nå, var helt konkret en diskusjon om lekser i forrige uke. Plutselig var det mange som hadde meninger om i hvilken grad man skal gi lekser eller ikke. Alt startet med at utdanningsdirektøren i Hordaland, Kjellbjørg Lunde, påpekte det enkle faktum at fenomenet 'lekser' ikke er hjemlet eller forskriftsfestet - det er sedvane. Og hun mente at lekser ikke nødvendigvis må gjøres hjemme.

Lekser, eller arbeid som skal gjøres mellom to organiserte undervisningsøkter, er noe vi alle har erfaring med. Det er, og har alltid vært, et utbredt pedagogisk valg å knytte slike aktiviteter til læringsprosessen (hva slags aktiviteter det nå måtte være snakk om - "lekser" kan være så mangt). Når hver eneste skrive- eller taleføre i dette landet har erfaring med lekser, og erfaringene er sterkt forbundet med følelser, er det ikke rart det blir mange som gjerne vil si noe. Og det er greit nok.

Mitt hovedanliggende er ikke å diskutere leksevesenet her, heller ikke å kritisere at det diskuteres i det offentlige rom, men å kommentere hvordan det diskuteres. For ikke bare diskuteres leksene, men noen prøver jammen å normere bruken av dem også. Det er da jeg kjenner blodet bruse. Bruken av lekser eller ikke er mitt valg. Slike valg er kontekstavhengige, og jeg er utdannet til å ta dem. Da gjør jeg det, uavhengig av hva en tilfeldig siviløkonom eller fagottist mener om saken.

I den offentlige debatt er det mange som fusker i pedagogikkfaget (for ikke å snakke om hva enkelte mener at 'didaktikk' er for noe, men det er en annen sak). Så her er min stemme, nå er den lansert: en lærer som snakker om læring, en skoleansatt som snakker om skole, en klasseromsarbeider som snakker om klasserommet, en pedagog som snakker om pedagogikk, en didaktiker som ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar