onsdag 6. april 2011

Hva er det med Audi-eiere?

I løpet av min vanlige dag med bilkjøring har jeg tre steder der jeg kommer fra en liten vei og skal inn på en trafikkert en. For å komme inn, er jeg avhengig av at noen rett og slett bremser opp og gir meg plass.

Noen biler stanser aldri, noen driver med noe annet og ser meg ikke, og noen kjører på litt ekstra for å ta igjen og tette eventuelle hull i køen. Det var kanskje tilfeldig, men etter en uke tidligere i vinter slo det meg at jeg hadde sett veldig mange Audier i den rollen: Akkurat i det jeg øynet et hull i køen, kom den tilhørende bilen i høy fart og bråbremset da hullet var tettet igjen. Overraskende ofte var det en Audi. Da begynte jeg å telle, og å se. Og jepp! Audi-eiere er noe spesielt.

De har svært sjelden kjøpt biler med blinklys, ingen av dem har montert handsfree-anlegg, og de har alltid dårligst tid når de står i kø. Dessuten er de blinde, døve og ignorante.

Ikke takker Audi-eiere når jeg slipper dem frem, og ikke slipper de inn meg. Det finnes sikkert hederlige unntak, men for meg virker det som et eller annet må ha gått flesteparten av dem til hodet.

Som Audi sier selv: "Forspranget ligger i teknikken". Det er sikkert riktig det, men det er ikke alt. Det skal mer til enn tekniske finesser for å være en hensynsfull, oppmerksom og smidig bilist. Jeg er sikkert ikke verdens beste bilist jeg heller, men jeg har i det minste innsett at jeg ikke kan late som om jeg ikke ser andre trafikanter når jeg kjører. Det blir bare for dumt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar