fredag 5. november 2010

Litt erfaringslæring

Det er ikke alltid erfaringer fra den digitale verden kan trekkes inn i den analoge, men som matematikklærer har jeg i alle fall sett én sammenheng.

Alle som har slektninger eller nære kjente litt oppe i årene som definitivt ikke er digitalt innfødte, har nok måttet opprette en personlig helpdesk for at slekta skal få ta del i kyberverdenen. Resultatet av vår innsats i support-avdelingen har ofte vært at det er opprettet en haug med lapper, med bruksanvisninger og fremgangsmåter punkt for punkt. "1) Åpne utforsker. 2) Dobbelklikk med venstre musknapp på ønsket mappe. 3) Høyreklikk. 4) Velg Ny ...". Og så videre.

Huskelappen

De fleste vet at slike lapper virker til hvert sitt spesifikke formål, men vi vet også at jo flere lapper, desto flere lapper. Hvis man først venner seg til å følge en bruksanvisning, prøver man aldri å sette seg inn i hvordan apparaturen egentlig tenker. Det er omtrent det samme som skjer hvis man venner seg for mye til å følge detaljerte oppskrifter på kjøkkenet, og ikke tør å eksperimentere noe.

Nåvel. Det dynger seg opp med lapper. Bare en operasjon skal gjøres med et litt annet resultat, kan det avstedkomme en ny lapp - med nye bruksanvisninger. Man ender opp som selvpålagt avhengig av andre. Etter hvert har man også en uoversiktlig stor bunke av tilfeldige, usorterte lapper - og det er vanskelig å finne selv gamle og viktige bruksanvisninger raskt, hvis i det hele tatt.

Det verste er at de aller fleste bruksanvisningene egentlig er bruksanvisninger som handler om akkurat det samme, bare satt inn i forskjellige sammenhenger. Kan man ikke bare gå analytisk til verks med en gang, og prøve å sette seg inn i hvorfor noe er mulig, og hvilken sammenheng det knyttes til? Det er egentlig irriterende få, generelle prinsipper som styrer både datamaskinens prosessor og oppbygging og grensesnitt i software.

Regelboken

Uten å kjenne prinsippene, går man seg lett vill i enkeltsituasjonene. Da vil man aldri se noe system, og man vil aldri kunne beherske fagfeltet. Slik er det med seniorgenerasjonens mange huskelapper om bruk av datamaskinen, og slik er det med kjøkkenskrivere som må ha oppskrift bare for å dosere krydder. Og, slik er det med skoleelever som insisterer på å samle seg en "regelbok" i matematikk.

Det er overraskende få generelle prinsipper som gjelder for grunnskolens matematikk også. Kanskje vi rett og slett bare skal komme oss tilbake til tiden da elever lærte dem - i stedet for å skrive ned hundrevis av fremgangsmåter som forvirrer mer enn de forenkler?

Bare en tanke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar