onsdag 23. september 2009

I lammets tegn (sauer er ålreite dyr)

Siste torsdag i september er det, tradisjonen tro, fårikålens dag. Diskusjonen har for vane å gå livlig om gammalsau vs. ungsau (fårikål eller lammikål), og om hva som er godkjent drikke og annet tilbehør. Det spiller liten rolle for meg, man tager hva man haver. For min del er det heller snakk om en sesong som innledes. De siste årene har jeg hatt som mål å spise lam på 20 forskjellige måter i løpet av sesongen.

På samme måte som kirkeåret, begynner heller ikke lammeåret på første nyttårsdag. Lammeåret begynner på fårikålens dag. Heis flagget!


Jeg liker for øvrig fårikålen laget på bog eller stek i skiver, med store mengder løse pepperkorn, med grov og sterk sennep til, og uten for mye fett.

Oppskrifter med sau

Fårikålen lages så enkelt som mulig, med lag av kjøtt og kål (og pepper) vekselsvis oppover i gryten, og kanskje med en ørliten sikt med mel til jevning fra tid til annen. Vannet skal ikke stå for høyt, det øverste laget siger raskt ned en etasje, og koketiden kan knapt overdrives. Fårikål kokes 3 timer dagen før, kjøles ned, flakes for fett, og kokes enda noen timer rett før servering. Nåvel, nok om det - det finnes mange flere spennende lammeretter:

lammefrikassé
lam i dill
lammestek (i minst 374 varianter)
moussaka
gravet lammesadel
lammecarré
lammeburger
fårestuing (irsk)
lammeboller
shepherd's pie
lam rogan josh
lam palak
lam tikka masala
lam bhuna
lam karahi
lam curry
souvlaki
kleftiko
gyros
dolma
shish kebab
pinnekjøtt
pinneribbe
vesaaskurv
vossakorv
smalahove

... og enda er det mye som ikke er nevnt.

Bare moro

Det er gøy å lage noe med lam! Lam kan kokes i tomatsaus, fløtesaus, kokosmelk eller vann, stekes i skiver, som hel, stek, eller malt, på grill, i panne eller i ovn, med mye krydder eller lite krydder, presenteres som husmannskost eller som gourmetbiter, med ris, poteter, pasta, linser, couscous, rotgrønnsaker eller belgfrukter, osv.

Fantasien hos en god lammekokk finner ingen grenser. Det er derfor ikke vanskelig å spise lam på 20 forskjellige måter i løpet av sesongen - uten å stresse, uten å gå lei, og uten å bli blakk.

Tilbehør og krydring

Rhoar Dege insisterte på at riktig tilbehør til fårikål er skummet kulturmelk. Skummet melk er også anbefalt, av meg selv, i tidligere tider. Nå har jeg sett flere lys ang. drikke til lam, og det hele er egentlig ganske enkelt:

Er retten sterk, drikker man lyst øl. Er den fet, må man ha dram i tillegg. Resten går med rødvin...

Tomatbaserte sauser og curry har godt av bukkehornkløver og evt. spisskummen, renere og grillet/stekt lam har godt av rosmarin, og er krydringen sterk, kan det møtes med mintgélé under steking og/eller chutney ved fortæring. Hvitløk er obligatorisk uansett.

Crossover

Er det noen som har prøvd nanbrød til pinnekjøtt? Eller kålrotstappe (med gulrot) til lammestek? Eller couscous til fårikål? Kjør på, et lam tåler alt - for ikke å snakke om en gammel sau.

En lam høstferie


Min personlige grunn til snakke om dette nå, er selvfølgelig den forestående høstferien. Når jeg blir lei av sommeren, finnes det ikke noe bedre enn å lengte til lukten av langkokt sau - mens man har en bok under haken og et ullpledd rundt føttene. Det skjer om noen få dager. La gå at jeg tilbringer fårikålens dag på babysvømming, men jeg lover å ta igjen det forsømte i høstferien på fjellet.

Og på det kommende årets siste dag, 29. september 2010, skal jeg ha klart 20 varianter av lam. Bli med, da vel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar