fredag 27. mai 2011

Uredelige skoler og lærere?

Det er alvorlige tider. Eksamenstider. Reglementer, retningslinjer, veiledninger, vaiende flagg og alvorlige miner. En skulle tro reglene var klare slik at alle kandidater fikk like rammer, men akk! Etikk er vanskelig å lovfeste.

I kortform:

1) Vi har som rutine på vår skole at faglærer ikke skal ha kontakt med sine egne elever på eksamensdagen ved skriftlig eksamen. Det hindrer en del uklarheter og mistanker, for å si det enkelt.

Jeg hadde selv en klasse oppe i matematikk, og holdt meg unna - på lik linje med de andre matematikklærerne. Så hører jeg fra en annen skole at faglæreren "var så snill, han pekte litt og sånn mens han gikk rundt". Hm...

2) Vi har også som rutine at sperrefristen er den samme for elever og lærere når det gjelder skriftlig eksamen. Lærerne får vite hvilken klasse som kommer opp i hvilket fag på samme dag som elevene får vite det, men en time før. Det hindrer også en del mistanker og uklarheter.

3) Vi skal heller ikke lage intensivkurs, men har én - 1 - forberedelsesdag sammen med elevene i alle fag, der det er elevene som setter dagsorden. Slik er det i norsk og engelsk, der elevene får tilgang til forberedelsesmateriellet på slutten av dagen halvannet døgn før eksamen, så da legger vi opp til samme tempo i matematikk.

Så får jeg høre om skoler der faglærerne har fått vite det en uke før elevene, og har hatt god tid til å planlegge, omorganisere og forberede slik at elevene har rykket inn for opptil 5 samfulle skoledager med eksamensrettet eksersis allerede fra morgenkvisten (det var en uke mellom sperrefristen og matematikkeksamen, siden engelskeksamen ble avviklet i mellomtiden).

Hva er det som er forventet/forutsatt, og hvem var det som laget en konkurranse av dette? Jeg tror noen har endt opp med ulike forutsetninger for å gjennomføre eksamen, hvis det i det hele tatt er viktig.

Hvis man skal legge så store krefter inn i en kortsiktig sluttspurt, vil uansett ikke eksamenskarakterene være et uttrykk for noe som helst som betyr noe. Jeg blir svett av at all velment vurderingsvirksomhet ender opp med å saboteres av "teaching to test"-strategier, og jeg har ingen intensjon om å bli med på kjøret.

Som i kvantemekanikken er det slik at kvaliteten av målingen avtar med graden av inngripen...

Jeg lurer på hva som er hensikten med å ha eksamen i grunnskolen i det hele tatt, men det gjør jeg vel ærlig talt også uavhengig av om ureflekterte lærere driver med sånt tøys.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar