lørdag 12. mars 2011

"Tydelig vurdering"? (@torgero)

Hva er det som er "tydelig" med en tallkarakter? Et tall er tydelig, men som karakter? Skolebyråden i Oslo ønsker å innføre tallkarakterer på barnetrinnet bl.a. fordi de er tydelige. At de skal være motiverende i tillegg, skal jeg unngå å kommentere denne gangen. Det er myten om tydelighet som er poenget nå.

Kompetansemålene i læreplanen er forholdsvis enkle å måle, i alle fall på svært grunnleggende målingsnivå: Målet er enten nådd, eller ikke. Nå er det ikke alltid så greit, selv ikke i matematikk eller kroppsøving, men med noen grep skal det være mulig å gjøre en litt mer sammensatt vurdering, f.eks. med graderinger av typer der målet er "definitivt ikke nådd", "litt nådd", "veldig godt nådd" osv. Det klarer vi å angi ganske godt med en liten tekstbeskrivelse etterpå, slik skolebyråden også forutsetter. Vi klarer antakelig også å si noe om i hvilken grad evt. mangelfull måloppnåelse skyldes grunnleggende misoppfatninger eller bare tilfeldige vansker. Hvordan et tall på toppen av slike tekster skal kunne gjøre dem enda mer tydelige, er ikke intuitivt forståelig. Men, la gå, jeg kan for denne gang ta utgangspunkt i at det er både mulig og nyttig å sette tallkarakter på enkeltmål underveis i skoleløpet.

Det blir verre når vi skal vurdere en periode, eller oppsummere et helt års resultater.

Et konkret eksempel: Det er 23 kompetansemål i matematikk. Hvert av dem kan det settes tall på. Noen av målene er korte og greie, noen er store og tunge, noen handler om tekniske ferdigheter, noen om analytisk kompetanse. Det vil helt åpenbart være urettferdig å vektlegge disse likt. Samtidig er det ingen som har tilbudt noe annet, heller. Vektleggingen er helt og holdent overlatt til den enkelte lærer.

Uten medfølgende tekst kommer vi altså ingen vei, sett fra et læringsperspektiv. Hvis vi derimot ønsker å sortere de forskjellige tekstene i nivårekkefølge, må vi ha et tall. Men, da snakker vi altså om rangering likevel. Selv om vi kombinerer tekst og tall, vil ikke det endre på dette.

Er det den typen tydelighet som skal være motiverende? Det er mulig det er det som faktisk er forutsetningen, og det er fair enough å tro det, så det hadde vært interessant om noen sa det så høyt og tydelig som dette:


Alle elever motiveres til fortsatt arbeid av å bli plassert på en tallskala, enten tallet er lavt eller høyt.

Jeg tror ikke at det stemmer, og hvis jeg ikke husker feil, er det flere som har det på samme måte.vu

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar