mandag 21. september 2015

Hvorfor kjenner vi bemanningen på private skoler i Oslo?

For private sykehjem i Oslo regnes bemanningen som en forretningshemmelighet. På skoleporten.no ligger den samme informasjonen for private skoler åpen, samlet for kommune og fylke, og brutt ned på den enkelte skole.

Skoler har ingen bemanningsnorm, men det finnes en del tanker om hva som regnes som anstendig og klokt. Det er akkurat det samme med sykehjem.

Jeg ser i det hele tatt ingen særlige, prinsipielle forskjeller mellom disse to typene institusjoner. De er begge viktige deler av den offentlig finansierte velferdspakken. La gå, det er skoleplikt i Norge, mens ingen er pliktige å legge seg inn på et sykehjem. Derimot er det en rettighet.

For tiden gir denne typen informasjon meg kunnskap om skolen mine barn går på. Jeg vil gjerne at de møter folk med utdanning, og mange nok. Jeg håper jeg vil oppleve den samme transparensen hvis mine foreldre nærmer seg sykehjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar