fredag 28. september 2012

Lærertetthet?

@SVKristin og grasrota i @utdanningsf virker uenige om hva #lærertetthet er, om det er skolegjennomsnitt eller faktisk antall elever i klasserommet. I den pågående debatten er det noen som snakker forbi hverandre. Jeg regner med at det er bevisst - det er oppegående mennesker involvert i dette - og jeg lurer på hvorfor.

I argumentasjon, drømmer og forventninger fra skole-Norge ser det ut til at mange lærere og elever gleder seg til å bli færre i klasserommet med en reform om lærertetthet. Det må da være en feilslutning?

På min skole er det 12 klasser med 30 elever i hver. Kontaktlærerne har likevel bare ansvar for maks 15 elever hver, og gjennomsnittlig lærertetthet pr. elev er under 22. Den har vært under 20, og kan lett blir det igjen, men likevel må det altså være 30 elever samtidig til stede i klasserommene. Slik er vår skole bygget.

Dersom regjeringens mål skal brukes om gjennomsnittlig 20 elever pr. lærer:
  • ingen særlig endring for oss, bare småjusteringer
  • vi fortsetter å sette inn 1,5 lærer (i snitt) i hvert klasserom med 30 elever
Dersom utdanningsforbundets tokning blir gjeldende, og det skal være maks 20 i klasserommet:
  • Må vi kaste ut 1/3 av elevene (120 stk) og sende dem til en annen skole?
  • Skal kommunen bygge en ny fløy med 6 nye klasserom?
Jeg må si jeg stusser.

At det derimot kan ha sine sider å være færre, er en annen sak. John Hattie peker på at det kan ha en viss effekt for læringsutbyttet å gjøre gruppen mindre, forutsatt at læreren klarer å benytte anledningen til å endre undervisningen i takt med endringen i gruppestørrelse. Men, effekten er likevel ikke stor nok til at det er spesielt rasjonelt å bruke krefter på det (en liten gjennomgang her, på s. 7 ff.). NIFU step peker faktisk på en negativ korrelasjon mellom indikatoren "elev pr. lærer" og læringsutbyttet (se s. 133 ff.), men det er flere faktorer som påvirker slike tall. Dessuten er dette gjennomsnitt, så vi kan ikke se bort fra at det finnes enkelttilfeller hvor redusert gruppestørrelse vil ha betydelig effekt for læringsutbyttet. Noe generelt prinsipp kan det imidlertid ikke bli.

Jeg tror likevel det kan være viktig å tenke størrelse for å sikre at mange elever blir sett. Skolen handler om mer enn karakterer, som også forutsetter relasjoner og individuell oppfølging, og det er nok på de områdene redusert klassestørrelse ville hatt mest for seg. Men, det finnes nok også mange andre organiseringsmåter som vil kunne ivareta de samme perspektivene, uten å redusere undervisningsstørrelsen.

Noe svar om hvorfor partene snakke bevisst forbi hverandre i denne saken, finner jeg ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar