lørdag 3. desember 2011

Etnisitet i klassedelingen uansett

Jeg hører med blant dem som synes Bjerke vgs. har gått over streken ved å samle etnisk norske elever i så store grupper at det ikke ble noen igjen til den siste klassen. I debatten etterpå er det hevdet at det ikke er anledning til å sette sammen klasser etter etnisitet/opphav i norsk skole. Det tror jeg nok dessverre må være galt.

Til neste år, når Bjerke vgs. blir spesielt lagt merke til pga. årets viderverdigheter, er det sikkert noen som setter seg ned med klasselistene deres og sjekker at det ikke forekommer etnisk fordeling med slagside. Skolen må med andre ord sjekke at fordelingen er jevn før skolestart.

Hva er det da de sjekker? De kan vel ikke unngå å telle opp og sammenlikne antallet etnisk norske i hver klasse, og evt. flytte noen dersom det er blitt for skjevt. Vips! er de tilbake til å fordele elever etter etnisitet.

Rent matematisk vil skolen alltid ha et mareritt. For enkelhets skyld ser jeg for meg en situasjon der det er 20 av de 90 elevene på studiespesialisering også neste år som har 100% norsk-etnisk opphav. De øvrige 70 elevene er ikke etnisk norske. Dersom de 90 elevene fordeles helt tilfeldig på 3 klasser, er det ikke helt usannsynlig at det kan oppstå en 30-gruppe hvor samtlige medlemmer er rekruttert fra de 70 som er ikke-norske.

Ved en ren tilfeldighet er det dermed opprettet en klasse uten etnisk norske elever. Den slags tilfeldigheter vil ingen godta lenger.

Det eneste alternativet er å sortere elever i kohorter/lister etter etnisitet, og så trekke vekselsvis fra samlingen av lister. Er det så mye bedre?

Skolene kan altså ikke unnlate å ta hensyn til etnisitet i fremtiden heller. At de ikke har anledning til å ta særhensyn til noen grupper fremfor andre, er en annen sak - men det er ingen grunn til å fremstå som skinnhellige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar