"Ikke kjør i plan når det er mørkt". Det var den ene regelen våre foreldre innprentet oss i barndommens somre, og som vi klarte å holde. Da kommer man egentlig ganske langt. Verre er det ikke.
Resten handler om tekniske ting, og om man ønsker å bli funnet hvis man faller over bord, selvfølgelig. I så fall tar man på seg vesten...
Emnet er blitt dramatisk aktuelt de siste dagene, og det er i grunnen vanskelig å si noe klokt til disse sakene (bortsett fra at de er triste):
To fra Bærum døde i båtulykke (Budstikka, 12. juli 2011)
To kvinner døde etter båtulykke ved Tjøme (Aftenposten, 13. juli 2011)
Noen gode råd er det likevel mulig å komme med.
1/3 av oversiktlig veistrekning, omtrent
Hvis man nå skal være i tvil, finnes det allerede lover som regulerer det meste som foregår på sjøen. Sjøveisreglene er i grunnen ganske gode, de inneholder f.eks. helt adekvate regler om tilstrekkelig utkikk og om tilpasning av fart.
Utkikk (§5): "Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold..."
Sikker fart (§6): "Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt [...] og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold."
Prinsippet er ikke ulikt det vi finner i vegtrafikkloven og i trafikkreglene.
En hastighet på 25 knop tilsvarer 13 meter i sekundet (46 km/h). Et naturlig spørsmål er hvor langt foran seg man faktisk ser når det er mørkt, og hvor mye av det som spises opp av reaksjonstiden - selv om man har lovlig promille (<0,8).
Konkrete regler om hastighet
Det skulle dessuten være unødvendig å kjøre på land i mørket i det hele tatt dersom man bare gjør som man skal. Reglene finnes, men mot dumskap kjemper de fleste av oss forgjeves.
- Generell fartsgrense 5 knop hvis man er mindre enn 50 meter fra steding hvor bading pågår, inkl. badebøyer
- Maks 5 knop nærmere land enn 150 meter i indre Oslofjord
- Maks 5 knop nærmere land enn 100 meter i Tønsberg, Nøtterøy, Tjømeog Stokke kommuner, og i nærmere spesifiserte fjordbassenger.
Lanterner
For oss andre, som gjør som vi bør, er det greit å unngå å bli påkjørt av adrenalinkåte bæringer som kjører i blinde. Tenn lys!
Dette er den mest aktuelle: Motorbåter som kan gå raskere enn 7 knop, skal ha sidelanterner (i tillegg til topp- og akterlanterne). Hvis båten er kortere enn 12 meter, kan topp- og akterlanternene kombineres til en rundtlysende, hvit (men sidelanterne må fortsatt være med).
Seilbåter under seil, som ikke bruker motoren, klarer seg med en rundtlysende, hvit - men tenner sidelanternene når de fyrer opp.
Flere?
Det finnes dessuten regler og forskrifter for
- førerens alder og sertifikat/båtførerbevis
- flyteutstyr
- utrusting og godkjenning av fartøy, inkludert maksimal last og motorstørrelse
- vikeplikt, unnamanøvre og forholdet mellom motorbåt, seilbåt og nyttetrafikk - også i trange farvann
- lydsignaler
- størrelser på forenklet forelegg ved overtredelse
...
Det aller meste er altså allerede regulert. Det eneste man evt. kan tenke seg, er et påbud om å bære flyteplagget, ikke bare ha det lett tilgjengelig. Det er sikkert lurt, men vi må likevel satse på litt opplæring og kollegaveiledning. Politiet ser i alle fall ikke på avstand om man bærer vest under nattseilas.
Dessuten kan det vel neppe skade med litt trening i god, gammeldags navigasjon...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar