mandag 20. desember 2010

"Beste fylke" - hvem bryr seg?

Vi leser at 10. klassingene i Sogn og Fjordane har det høyeste karaktersnittet, og Oslo-elever er best til å lese, eller best i regning, sammenliknet med andre fylker. Det spiller ingen rolle. Grunnskolen i Norge administreres på kommunenivå, fylkestilhørighet er irrelevant.

Hvis man først skal sammenlikne og rangere, får man bruke enheter som faktisk henger sammen. Det er f.eks. absolutt ingen felles administrasjon for skoler i Asker og skoler på Eidsvoll. Å beregne gjennomsnittet av deres skoleresultater, bare fordi begge kommuner ligger i Akershus, gir ingen mening. Det blir som å sammenlikne kommuneansattes sykefravær på fylkesnivå.

Konspirasjonsteori?
Det er kanskje heller bare et retorisk grep, men det er påfallende hvordan skoledirektøren i Oslo alltid velger å bruke fylkesssammenlikninger i pressemeldingene etter at nye tall er offentliggjort. Det er ikke ærlig, det er ikke riktig, og det fremhever tiltak som ikke nødvendigvis vil være de beste.

Den eneste rollen fylkesadministrasjonen har overfor grunnskolen, er tilsyn og eksamenssensur. Derfor mener jeg at det eneste rettferdige sammenlikningsnivået for grunnskolen er kommunenivået.

Bærum er best
Uansett fag eller årstrinn vil det i så fall aldri være Oslo som er best, eller noen skole i Sogn og Fjordane. Nei, det er Bærum som er best. Rund baut!

Hjemmebakgrunn
Nå er det imidlertid slik at vi har flere undersøkelser som peker på sammenhengen mellom elevenes resultater og deres sosiokulturelle bakgrunn. De elevene som har de høyeste utdannete foreldrene vil derfor gjøre det best, så den demografiske fordelingen av individuelle ressurser i Norge antyder resultatene på forhånd.

Akkurat der er det undersøkelsen fra SSB blir interessant: I Sogn og Fjordane er det av en eller annen grunn slik at vi finner de høyest presterende elevene sammenliknet med sosiokulturell bakgrunn. Sagt på en annen måte: Elever med lav kulturell og akademisk kapital gjør det overraskende bra - i alle fall bedre enn elever med lik bakgrunn andre steder.

Når noen kan si noe mer om hvorfor det kan være slik, er jeg lutter øre. Det kan ikke være slik at det bare er Sogn og Fjordane som er mulighetenes land, ideen om "klassereisen" er grunnleggende for enhetsskolen.

I mellomtiden får skole-Norge finne seg i at Bærum leder, helt automatisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar